THE CONTRIBUTIONS OF THE NEW INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES- NICTS, IN THE TEACHING LEARNING PROCESS AND IN THE TEACHERSTUDENT RELATIONSHIP IN A STATE SCHOOL OF HIGH SCHOOL IN THE INTERIOR OF THE STATE OF RONDÔNIA
Keywords:
Knowledge, Methodology, Training, QualityAbstract
This article, part of the master's research in Educational Sciences, at the Universidad Del Sol-UNADES, PY, under the guidance of Drº Enrique López. The article presents data on the contributions of (NTICs) as a didactic resource in the teaching-learning process and teacher-student relationship in the 3rd year of high school, in a state school, in the interior of Rondônia. The Study revealed that despite the difficulties in the structure, training and management of ICTs at school, they have a high level of adherence between students and teachers, inside and outside the school space, and that public policies for the use of Technologies in Education need be grounded.
References
CERIGATTO, Pícaro. M.; MACHADO, Guidotti. V. Tecnologiasdigitais na prática pedagógica. Porto Alegre RS: Grupo A, 2018.
9788595028128. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788595028128/. Acesso em: 10 nov. 2021.
COLL, César. Psicologia e Currículo. Uma aproximação psicopedagógica àelaboração do currículo escolar. Trad. Cláudia Schilling, 5ª ed. São Paulo-SP, 2003.
AUSUBEL, David: biografia, teoria, contribuições, obras, in: maestrovirtual.
com; Disponível em: < https://maestrovirtuale.com/david-ausubel-biografiateoria-contribuicoes-obras/ acesso em: 10 nov. 2021.
Educação dialógica, pedagogia. por colunista do portal educação.
Disponível em: https://www.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/43182acessado em 10/11/2021.
GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa emCiências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 1999.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias. Campinas: Papirus, 2012.
_______, Tecnologia e tempo docente. Campinas, SP. Papirus, 2013.
MARCILIO, Elci Candido Ferreira in. Web & arte: Desafios comunicacionaisna Educação. São Caetano do Sul: USCS / Programa de Mestrado emComunicação, 2012. Orientador: Prof. Dr. Elias Estevão Goulart. Dissertação(mestrado) – Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Disponívelem: < https://silo.tips/download/web-arte-desafios-comunicacionais-naeducaao>acesso em 10/11/2021.
MORAN, José Manuel. Masseto e Behrens. Novas Tecnologias e mediaçãopedagógica, Campinas SP: Papirus, 2000 (Coleção Papirus Educação).
________ Novas Tecnologias e mediação pedagógica, 21ª ed. rev. e atual.
Campinas SP: Papirus, 2013. (Coleção Papirus Educação).
PERRENOUD, Phelippe. Dez Novas competências para ensinar- trad.
Patrícia Chittoni Ramos. – Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
TARJA, Sanmya. F. Informática na Educação - O Uso de Tecnologias Digitais na Aplicação das Metodologias Ativas. SP: Editora Saraiva, 2018.
9788536530246. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788536530246/. Acesso em: 10 nov. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Jurídica do Ministério Público do Estado de Rondônia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.