EDUCATIONAL AFFIRMATIVE ACTIONS AS A FORM OF SOCIAL INCLUSION OF DISABLED PERSONS IN FEDERAL UNIVERTIES

Authors

  • Mariana da Silva

Keywords:

Public right, diffuse and collective, disabled persons, affirmative action, universities

Abstract

The present paper aims at discussing the main themes related to the validity of affirmative actions on quota directed towards persons with disability within higher education, instituted by the recent reformulation of the Public Law 13.409/2016 on the Public Law 12.711/2012. In this sense, it considered terminological and conceptual issues related to affirmative actions as well as the thoroughly known doctrinal classifications.It also presented criteria for the evaluation of validity of the regulation based in affirmative action inherited justice, its compatibility with the judiciary budget and the necessary conditions for obtaining auspicious results in combating the exclusion of vulnerable groups. Finally, it was attempted to apply the general criteria of analysis of affirmative actions validity to the instance of disabled persons quota in higher education.

References

BRASIL, Constituição (1988). Constituição da República Federativa doBrasil. Brasília, DF: Senado, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.

br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm>. Acesso em: 16 dez.2016.

______. Decreto nº 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a ConvençãoInternacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu ProtocoloFacultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007.Disponívelem: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm>. Acesso em: 16 dez. 2016.

______. Lei n° 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nasuniversidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nívelmédio e dá outras providências.Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/Lei/L12711.htm>. Acesso em: 10 dez. 2017.

______. Lei n° 13.409, de 26 de dezembro de 2016. Altera a Lei n.° 12.711,de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoascom deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituiçõesfederais de ensino. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/L13409.htm> Acesso em: 18 jan. 2017.

______. Ministério dos Direitos Humanos. Relatório geral da RepúblicaFederativa do Brasil sobre o cumprimento das disposições da Convençãosobre os Direitos das Pessoas com Deficiência: 2008-2010. Disponívelem: <http://www.sdh.gov.br/assuntos/pessoa-com-deficiencia/dadosestatisticos-arquivo/relatorio-de-monitoramento-da-convencao-pdf-port>.Acesso em: 30 ago. 2016.

______. Supremo Tribunal Federal (STF). Acompanhamento Processual.

ADI/186 – Ação Direta de Inconstitucionalidade. Disponível em: <http://redir.stf.jus.br/paginadorpub/paginador.jsp?docTP=TP&docID=6984693>.Acesso em: 10 jan. 2017.

BRITO FILHO, José Claudio Monteiro de. Ações Afirmativas. 4. ed. SãoPaulo: LTr, 2016.

CARRIERI, Sandra; ESPÍNDOLA, Corina Martins. Sistema de cotaspara pessoas com deficiência: ação afirmativa para promoção doacesso à universidade. XII Coloquio de Gestón Univeritaria nasAmericas.14 nov. 2012. Disponível em: <http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/97855>. Acesso em: 18 jan. 2017.

COSTA, Sandra Moraes de Brito. Dignidade humana e pessoa comdeficiência: Aspectos legais e trabalhistas. São Paulo: LTr, 2008.

CRUZ, Álvaro Ricardo de Souza. O direito à diferença: as ações afirmativascomo mecanismo de inclusão social de mulheres, negros, homossexuais epessoas portadoras de deficiência. 3. ed. rev., ampl., atual. Belo Horizonte:Arraes, 2009.

IENSUE, Geziela. Políticas de cotas raciais em universidades brasileiras:entre a legitimidade e a eficácia. 2009. 296 f. Dissertação (Mestrado emciências sociais aplicadas), Universidade Estadual de Ponta Grossa, PontaGrossa, 2009. Disponível em: <http://www.redeacaoafirmativa.ceao.ufba.br/uploads/uepg_dissertacao_2009_GIensue.pdf>. Acesso em: 6 jan. 2017.

MADRUGA, Sidney. Pessoas com deficiência e direitos humanos: ótica dadiferença e ações afirmativas. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2016.

PONTES, Patrícia Albino Galvão. Direito à Educação. In: GUGEL, MariaAparecida; COSTA FILHO, Waldir Macieira da; RIBEIRO, Lauro LuizGomes (Org.). Deficiência no Brasil: uma abordagem integral dos direitosdas pessoas com deficiência. Florianópolis: Obra Jurídica, 2007.

Published

2018-06-30

How to Cite

EDUCATIONAL AFFIRMATIVE ACTIONS AS A FORM OF SOCIAL INCLUSION OF DISABLED PERSONS IN FEDERAL UNIVERTIES. (2018). Revista Jurídica Do Ministério Público Do Estado De Rondônia, 1(1), 94-115. https://revista.mpro.mp.br/revistajuridica/article/view/7